Bolivia - Reisverslag uit Cusco, Peru van Eva Jansen - WaarBenJij.nu Bolivia - Reisverslag uit Cusco, Peru van Eva Jansen - WaarBenJij.nu

Bolivia

Door: EvaaJansen

Blijf op de hoogte en volg Eva

27 Maart 2012 | Peru, Cusco

Wat een top land met zn super mooie natuur en aardige mensen!
Ik heb echt heel erg genoten, toch wel jammer van het regenseizoen.

Potosi
Toen ik hier aankwam was ik eigenlijk van plan om maar 1 nachtje te blijven, maar was zo kapot van de salar de uyuni tour dat het er 3 werden. De stad zelf vond ik eigenlijk niet heel bijzonder. Het was de laatste dag van carneval dus alles wat dicht en ik werd constant natgespoten dooor kleine kinderen! Ook ergens hele lopen was een hele optie, potosi is de hoogste stad van bolivia. Elke stap die je zet voelt aan alsof je recht omhoog loopt!
De tour door de mijn was wel echt onzettend indrukwekkend, leuk kan ik het niet noemen. je loopt eigenlijk de hele tijd gebogen door een kleine ruimte waar het ongeveer 35 a 40 graden is. Het is zo bizar om te zien dat mensen daar ook echt werken. We hadden wat kadootjes meegenomen en probeerden een keertje te helpen met hun werk. Wat ontzettend zwaar was dat zeg! Al in al was het een hele interessante ervaring maar ook wel eng.

Sucre
Ik ben echt verlief geworden op de stad. Het was heerlijk weer en we zaten in een super gezellig hostel. De stad heeft een hele spaanse sfeer en een enorme mercado central met van alles en nog wat. Elke ochtend gingen we naar de markt om vers eten te halen. Je kon er ook heerlijke fruitsalades en broodje choriso krijgen. Ik heb in een klein cafeetje een empanada met aardbije gegeten, een soort aardbijenvlap zooo lekker! Ook heb je hier een aantal nederlandse café´s en hebben we lekker geborrelhapt.

Santa cruz
Na de engste busrit ooit kwamen we aan in een lelijk indistrueel stadje. Ik had totaal geen good feeling bij santa cruz. We kwamen hier danook om lekker te zwemmen en van het weer te genieten, het ligt lager dus bijna altijd mooi weer. Helaas hadden wij 3 dagen regen. Dus hebben we vrij weinig gedaan behalfe een hele dag in de bioscoop gehangen. We hebben 1 avond een poging op uitgaan gedaan en belanden in een cafe waar ze 15euro tafel service vroegen!! Belachelijk dus. We waren met zn 6en en besloten alleen het geld voor dat ene biertje neer te leggen en m te smeren. Dat was heel grappig maar verder was de avond een flop.

La paz
Uiteindelijk ben ik hier 6 dagen gebeleven. Het is niet zo groot als ik had verwacht en heeft eigenlijk vond ik een beetje de sfeer van een groot dorp. Ik heb natuurlijk niet alles gezien en je blijft meestal toch in de buurt van je hostel en het centrum. Je hebt hier een witch market die eigenlijk gewoon voor toeristen is met af en toe een lama foutus er tussen enzo. Maar toch heb ik hier wat dingetjes gekocht zoals een lama trui en een tas. La paz was eigenlijk 1 groot feest en we zijn voornamelijk veel wezen stappen.
Wel heb ik de death road gedaan. Dat was ooit een snelweg maar er gingen zoveel mensen van de rand af dat er een nieuwe is gebouwt. Tegenwoordig kan je er met een tour met de montenbike overheen\van af. Het is super spannend en je gaat heel erg hard! En ja die afgronden geven je wle een enorme adrenaline kick. Ik had niet verwacht dat het zoo mooi zou zijn en ben heel erg blij dat ik dat gedaan heb. Op het einde krijg je een dvd met filmpjes en fotos en een t-shirt met ´I servived death road´ haha.

Lake titikaka
Ik vind het meer een zee, er komt gewoon geen einde aan! Wat een mooie blauwe dipete zeg. Ik had heel erg geluk met de velle zon en dat heb je ook wel nodig want je zit ongelovelijk hoog. 1 overnachting gedaan op Isla del sol, het eiland waar het zonnegeloof vandaan komt (teminste dat denkik)Je kan dan van de ene kant naar de andere kant van het eiland lopen in ongeveer 4 uur. Was best wel een opgaven maar echt een hele mooie wandeling, je komt langs ruines en dat soort dingen en ondertussen loop je over een bergrug dus het uitzicht is Machtig Prachtig.
Ik heb echt de lekkerste Trucha, forel, ooit gegeten! Hij smolt echt op mijn tong.

Copacabana(het doprje aan titikaka. bolivia) is echt een shit hole. Super toeristisch en heel erg klein. Dus meteen de bus naar puno gepakt, dat ligt ook aan het meer maar dan aan de peruaanse kant. Daar 1 nachtje gebleven en door naar cusco.

Nu ben ik al 2 weken in cusco voor vrijwilligers werk en ga over 2 weken nog fftjes door reizen. Cusco is voor zover ik heb gezien een prachtige stad. Er zit heel veel geschiedenis en en er valt heel veel te zien. Moet eerlijk bekennen dat ik nog voor toerist moet spelen want vond het na die 5 weken wel ff mooi geweest!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Eva

Actief sinds 30 Nov. 2011
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 7067

Voorgaande reizen:

05 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Sceef goes America del sur

Landen bezocht: